zaterdag 12 februari 2011

Argumenten pro eenheidsvak 'levensbeschouwelijke oriëntatie'

Jonge mensen mogen en moeten met respect leren omgaan met diversiteit in de klas, ook op persoonlijk, sociaal, levensbeschouwelijk en filosofisch gebied.
In de identiteitsvorming van jonge mensen spelen sport, jeugdbeweging, muziekacademie, seksuele geaardheid, hobby's, vrienden, thuismilieu, omgeving, persoonlijkheidsstructuur, gezondheid...e.a. een rol.
Levensbeschouwelijke achtergrond kan ook meespelen, maar hoort niet meer bij de belangrijkste factoren.
Waarom ze op basis hiervan dan afzonderlijk zetten en gescheiden lesgeven?
Specifieke levensbeschouwelijk gekleurde vorming hoort niet thuis op school, zeker niet op officiële neutrale scholen. Het kan in het gezin en de eigen geloofsgemeenschap.
Jonge mensen zijn in het middelbaar onderwijs volop in ontwikkeling. Ze zijn op zoek, stellen dingen in vraag en veranderen soms van mening. Ze mogen en moeten hierbij kennis, vaardigheden en attitudes ontwikkelen, liefst op een degelijke manier en in een plurale omgeving, voorbereidend op deze maatschappij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten