zaterdag 12 februari 2011

Probleemstelling

Scholen geven nuttige lessen voor alle leerlingen. De vakken en leerinhouden zijn met veel verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkeld in het belang van de leerlingen en de maatschappij.
Het is eigenaardig dat men voor levensbeschouwelijke vakken vrijstelling kan krijgen in het officieel onderwijs (toch in Vlaanderen).
In het officieel onderwijs is er keuze (door de ouders) tussen 7 levensbeschouwelijke vakken (voor de leerlingen).
Daarbij zijn er 6 monotheïstische godsdiensten. Andere (belangrijke) vormen van religie worden niet aangeboden.
Het christendom wordt aangeboden in 4 vormen. Joodse godsdienst en Islam elk slechts in 1 vak.
Binnen elk vak bestaat ook duidelijk diversiteit, zowel in de strekking van de leerlingen (en ouders), als bij de leerkrachten. De huidige indeling doet de realiteit onvoldoende recht aan, en kan dat ook niet meer.
Eigenlijk is het huidige systeem een vorm van apartheid.
Bvb. in het vak R.K.godsdienst worden veelal inhouden gegeven die ook in zedenleer aan bod kunnen komen.
De grote tegenstelling van de jaren '50 bestaat niet meer. De koude oorlog is voorbij, of zou voorbij moeten/mogen zijn.
Zowel in het katholiek onderwijs als in het officieel onderwijs zitten overschilligen, humanisten, religieus gezinde mensen, en godsdienstig gelovigen. En dit zowel bij de leerlingen, de ouders als bij het personeel.
Alle scholen worden betaald door de overheid en de belastingbetalers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten